Διάφορα

Γηράσκω αεί διδάσκων και διδασκόμενος.
Μετά από τριάντα...τόσα χρόνια σαν εκπαιδευτικός Μαθηματικός συνταξιοδοτήθηκα.
Η αγάπη μου προς τους μαθητές και ο ελεύθερος χρόνος ήταν η αφορμή να δημιουργήσω τις ιστοσελίδες colpomath http://colpomath.blogspot.gr/ για μαθητές Λυκείου και colpomathgym  http://colpomathgym.blogspot.gr/ για μαθητές Γυμνασίου με μικρά μυστικά γύρω από τα Μαθηματικά.
Όσοι μαθητές προσέλθετε. Κάτι θα πάρετε.
Ευχαριστώ 
Σολδάτος Μπάμπης


Συμβουλές προς νέους Συναδέλφους
Μετά 34 χρόνια στη Δημόσια εκπαίδευση και 8 περίπου ως φροντιστής παίρνω το θάρρος (και το θράσος ίσως) να απευθυνθώ στους νέους Μαθηματικούς και να καταθέσω τις θέσεις μου σχετικά με το μάθημα στην τάξη. Κατέληξα στις συμβουλές αυτές, γιατί η στάση της κοινωνίας απέναντί μας δεν είναι η καλύτερη και η ευθύνη που έχουμε είναι μεγάλη. Η Παιδαγωγική στην εποχή μου ήταν ανύπαρκτη, και πειραματίστηκα αρκετά μέχρι να καταλήξω να είμαι δάσκαλος, επιστήμονας, εκπαιδευτής, παιδαγωγός. Επειδή τα μαθηματικά είναι ο φόβος των μαθητών προτίμησα να είμαι περισσότερο φίλος τους. Σε ότι αφορά την συμπεριφορά ήμουν απέναντι. Το "γεια σας κύριε" που εισπράττω κάθε μέρα είναι η απόδειξη ότι δεν έκανα λάθος.

1) Οργανώστε την διδασκαλία σας. Οι οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου είναι αρκετά κατατοπιστικές. Μια ώρα πάνω, μια ώρα κάτω απόκλιση δεν είναι τρομερό.

2) Φτιάξτε σχέδια μαθήματος. Φύλλο και μάθημα. Θα σας "φάει" λίγο χρόνο την πρώτη χρονιά, αλλά  θα σας απαλλάξει από αρκετό άγχος τα επόμενα.
    α) Τι θα διδάξετε (στόχοι)
    β) Ποιες ασκήσεις του βιβλίου ταιριάζουν με τους στόχους.
    γ) Ποιες ασκήσεις από βοηθήματα θα κάλυπταν τυχόν κενά του σχολικού βιβλίου. Το φαινόμενο να μπαίνουν κάποιοι συνάδελφοι στην τάξη με ένα βοήθημα, ντυμένο για να μη φαίνεται ο συγγραφέας είναι επιεικώς απαράδεκτο. Κάνει το μάθημα ο συγγραφέας. Εσείς να γράφετε το...σενάριο, εσείς να είστε και ο πρωταγωνιστής.

3) Στα μαθήματα που έχουν επαναληπτικό χαρακτήρα από προηγούμενες τάξεις π.χ. βασικές έννοιες
 της Γεωμετρίας, δώστε φωτοτυπίες και...απειλείστε με τεστάκι. (Να δείτε πως θα τα μάθουν!)

4) Αξιοποιείστε το κομπιούτερ. Στο word υπάρχει το math type για εκτύπωση  μαθηματικών  συμβόλων. Αποθηκεύστε τα σχέδια μαθήματος και τα διαγωνίσματα και έχετε την άνεση να τα     βελτιώσετε για επόμενη χρήση.
   
5) Διδάξτε αντιπροσωπευτικές ασκήσεις. Μην χάνετε χρόνο σε εξεζητημένες περιπτώσεις. Αφήστε     τα στην επανάληψη. 

6) Άστρο λαμπρό...ο μαθητής. Γι' αυτόν γίνεται το μάθημα. Αυτόν θέλουμε να μυήσουμε στον           κόσμο των μαθηματικών. Φροντίστε να τους μάθετε από τις πρώτες κιόλας μέρες. Πώς να   αξιολογήσεις έναν μαθητή αν δεν τον γνωρίζεις καλά; Με τα επώνυμα φυσικά. Να κρατάμε   τις...αποστάσεις. Υπάρχουν  μαθητές που δεν...τραβάνε. Ασχοληθείτε με αυτούς, όχι όμως σε βάρος της γνώσης. Μην ξεχνάτε αυτούς που θέλουν να μάθουν.

7) Να βγει η ύλη, όσο αυτό είναι δυνατόν. Είναι απαράδεκτο να χάνετε ώρες και ώρες στην αρχή   της χρονιάς και στο τέλος να παραδίνετε ένα κεφάλαιο σε μια ώρα.

8) Να μη κάνετε μάθημα για να...μπείτε στο μάτι των φροντιστών. Αυτοί να σας ακολουθούν, να σας συμπληρώνουν, όχι το αντίστροφο. "Μας το είπε ο καθηγητής" να λένε οι μαθητές το απόγευμα στο φροντιστήριο.

9) Η εξέταση να γίνεται γραπτώς. Λίγο κουραστικό αλλά δίκαιο. Εξετάζονται όλοι την ίδια ώρα, στα      ίδια θέματα, στον ίδιο χρόνο. (Έβαζα τουλάχιστον 5 test στο τρίμηνο, τα οποία μου επέστρεφαν με υπογραφή του κηδεμόνα. ΠΟΤΕ οι κηδεμόνες δεν μου έκαναν παράπονα). Τα θέματα να     αναφέρονται κατά προτεραιότητα σε ύλη που έχετε διδάξει. Έτσι ελέγχετε και τον εαυτό σας. Σε     μεγάλη αποτυχία αναρωτηθείτε: Μήπως δεν τα είπα καλά;
 Στους καλούς μαθητές μη λυπάστε τα 20άρια. Είναι κίνητρο για μεγαλύτερη προσπάθεια. Για     τους...τεμπέληδες, (το τονίζω το τεμπέληδες) υπάρχει και ο Σεπτέμβριος.

10) Το μάθημα να γίνεται σε ευχάριστο περιβάλλον. Κάποιο ανέκδοτο, κάποιο πείραγμα- προς Θεού- όχι προσωπικό, αυξάνει την διάθεση για το μάθημα, αλλά μέσα στα όρια. Η πλάκα- πλάκα και το    μάθημα- μάθημα.

Στα παραπάνω βάλτε το προσωπικό σας στυλ. Κάντε τις βελτιώσεις ανάλογα με την ποιότητα των μαθητών. Ελιχθείτε και από τμήμα σε τμήμα. Το μάθημα είναι γεγονός μοναδικό, και ανεπανάληπτο. Να βγαίνετε από την τάξη και να λέτε: ΠΕΤΥΧΕ, ΔΕΝ ΕΤΥΧΕ!.  

ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΘΕΛΟΥΝ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ...ΦΑΝΤΑΣΙΑ

Συμβουλές προς μαθητές.
Μην περιμένετε από τις όποιες υποδείξεις και κόλπα να μάθετε αν δεν διαβάσετε την αντίστοιχη θεωρία και δεν την εμπεδώσετε. Όχι απλοί θεατές αλλά πρωταγωνιστές!
Ας αρχίσουμε λοιπόν.
1. Για να λύσουμε μια άσκηση:
     Εντοπίζουμε σε ποιο θεώρημα...κολλάει. Όλες οι ασκήσεις αναφέρονται  κάπου. 
     Εντόπισέ το.

2. Αυτό που ζητάμε το...βαφτίζουμε.
    Πολλοί λένε "από πού να αρχίσω;" Μα φυσικά από αυτό που ζητάς.
    Ζητάς έναν αριθμό; Βάφτισέ τον x. Ζητάς ένα σημείο; Βάφτισέ το Μ(xο,yο)  κ.λ.π.
   
3. Για να λύσουμε μία άσκηση εργαζόμαστε με πολλούς τρόπους.
     α) Από την υπόθεση πηγαίνουμε στο συμπέρασμα
     β) Εργαζόμαστε στην υπόθεση και στο συμπέρασμα και καταλήγουμε σε  ίδιο αποτέλεσμα.
     γ) Μετασχηματίζουμε την πρόταση που μας ζητούν και καταλήγουμε σε πρόταση που ισχύει.
    δ) Υποθέτουμε ότι η πρόταση δεν ισχύει και καταλήγουμε σε άτοπο.
    ε) Μήπως στηρίζεται στο προηγούμενο ερώτημα;
  στ) Ζωγραφίζουμε τα δεδομένα αν είναι δυνατόν.

_________________________________________________

...κι αν σε λυπούνται, να τους φοβάσαι...
...μπαίνεις στο παιχνίδι και συμμερίζεσαι τους κανόνες του, με την ίδια λογική που τόσα χρόνια αποδέχεσαι σιωπηλά, με ευχαρίστηση τον μεγάλο βαθμό. Κουρασμένος, βαριεστημένος και κακοπληρωμένος ο δάσκαλος αλλά ξεκούραστη, τεμπέλικη και πληθωρική η αξιολόγησή του
    Έζησες τόσα χρόνια μέσα σ' αυτό το ψέμα, που ήρθαν στιγμές που το θεώρησες αληθινό...
...πατάς το πόδι σου στο σχολείο, αναλαμβάνουν να σε εκπαιδεύσουν χωρίς να σε παιδεύσουν, να σε διδάξουν χωρίς να σε προκαλέσουν, να σε μάθουν να κρίνεις χωρίς να σε αξιολογήσουν, να σου δείξουν τη χαρά της δημιουργικής δουλειάς χωρίς να σε κουράσουν. Είναι όλοι αυτοί που ταυτίζουν την ποιότητά σου με την επίδοσή σου, επειδή είναι ανίκανοι να εξηγήσουν τη διαφορά. Είναι οι ίδιοι που δε σε έκριναν και δε σε βαθμολόγησαν ποτέ ακριβοδίκαια, γιατί αυτό θα αναδείκνυε την υποχρέωσή τους να εργαστούν για σένα και ταυτόχρονα θα κάλυπτε την θλιβερή τους ανεπάρκεια...
 Μιχάλης Αμοιραδάκης
Φροντιστής Εφήβων
(διαφορετικοί οι χώροι μας , ίδιες ιδέες...)

____________________________________________________________________________
  Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας!
  Σε ελεύθερη μετάφραση: Να φοβάσαι τους μεγάλους βαθμούς, αν νιώθεις ότι δεν τους αξίζεις.
Οι μεγάλοι βαθμοί καταργούν την άμιλλα, απαξιώνουν το μάθημα, κοιμίζουν τους γονείς και κηδεμόνες, μυρίζουν...ελεημοσύνη. Αν έχεις λεβεντιά και φιλότιμο να τους επιστρέψεις στον απλοχέρη δάσκαλό σου και να ζητήσεις αξιοκρατία.

Έχετε σκεφθεί αγαπητοί συνάδελφοι ότι βάζοντας μεγάλους βαθμούς για να βοηθήσετε τους υποψήφιους μαθητές σας στις Πανελλαδικές εξετάσεις διαπράττετε...αμάρτημα; Δεν είναι εξετάσεις! Είναι διαγωνισμοί! Ο θάνατός σου- η ζωή μου. Πριμοδοτώντας τον "δικό μας" αδικείτε κάποιον άλλον μαθητή σε άλλο μέρος της χώρας που ο συνάδελφος είναι αμερόληπτος.

________________________________________________
Για να περάσω στη σχολή που θέλω...
1. Ξεχνάω την μαθητική ζωή όπως την ήξερα.

2. Φτιάχνω πλάνο ωρών διαβάσματος.

3. Διαβάζω χωρίς να με πιέζουν οι δικοί μου. ( Η μουρμούρα: Διάβασε!!  να γίνει: Έλα να ξεκουραστείς λίγο και συνεχίζεις...)

4. Στο τμήμα μου είμαι πρώτος, ρυθμίζω το μάθημα. Δεν ανέχομαι άλλον να μου πάρει τα  
    πρωτεία.

5. Ο ελεύθερος χρόνος να περιοριστεί στο ελάχιστο. Το ίδιο και οι  έξοδοι.
    Τα...ερωτικά τα αφήνω για του χρόνου.

6. Τα μαθηματικά θέλουν γνώση, φαντασία και μαχητικότητα.

7. Για να λύσω μια δύσκολη άσκηση ανατρέχω στα βοηθήματα ή στα βιβλία Α' και Β' Λυκείου.      Δεν την αφήνω χωρίς προσπάθεια. Μάχομαι γι' αυτήν.

8. Την θεωρία την μαθαίνω γράφοντάς την, διότι:
     ότι ακούω, το ξεχνάω
     ότι βλέπω, το θυμάμαι
     ότι φτιάχνω, το μαθαίνω

9. Διαβάζω τα πάντα εκτός από ...τα περιεχόμενα και τα ιστορικά σημειώματα.  
    Δεν αφήνω κενά και απορίες.

10. Η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης.



 Ας χαλαρώσουμε λίγο..
Μια γελοιογραφία, όλα τα λεφτά!!  (οι συνέπειες μιας απεργίας)












(Από το βιβλίο ΑΛΓΕΒΡΑ, του Νείλου Σακελλαρίου 1966)

_______________________________________________________________________________
Μπορείς να το διαβάσεις;
Σνφμύωα με μια έυρενα στο Πισήναπιμετο του Κμτρπιαιζ,
δεν πεαίζι ρλόο με τι σριεά ενίαι τοθοττεμετενα τα γταμάμρα μσέα αε μιο
λξεη, αεκρί το πώτρο κοι το ταελείτυο γάμρμα να ενιαι στη στωσή
 θσέη. Τα υλοπιόπα μροπαϋν να ενιαι σε τχίυεας θιέεσς κοι μροπετίε να
δαβαιάεστε τις λιεξές χρωίς πλβημόρα. Ατυό γνίταει γαιτί ο απρώνθονις
εκέγλφοας δεν δαεβζιάι γάμρμα γάμρμα κθάε λξέη αλλά την λξέη σαν σνύλοο.
Φανταστικό ε;

________________________________________________________________________________
Κάθε χρόνο την τελευταία μέρα πριν τα Χριστούγεννα δεν έκανα μάθημα. Οι ώρες περνούσαν ευχάριστα με διάφορα αστεία, ερωτήσεις ευφυίας, τεστ, ανέκδοτα. Πάρτε μια ιδέα από αυτά:
(Για να δείτε την απάντηση ...τσεκάρετε με το ποντίκι πάνω στην παρένθεση)

1) Μία ουσία βρίσκεται σε ένα μπουκάλι και διπλασιάζεται σε όγκο κάθε μέρα. Αν γεμίσει
    το μπουκάλι σε 30 ημέρες, σε πόσες ημέρες θα έχει γεμίσει το μισό;                       (29)

2) Ένα νούφαρο διπλασιάζεται σε εμβαδόν και καλύπτει μια λίμνη σε 30 ημέρες. Δύο νούφαρα σε 
    πόσες ημέρες θα την καλύψουν;                                                                              (παρόμοιο)

3) Κάποιος έκλεψε μήλα από το παλάτι του βασιλιά και τον συνέλαβαν με την σειρά 4 φρουροί. Ο 
     καθένας του ζητούσε "τα μισά μήλα και μισό". Όταν έφυγε είχε 1 μήλο. Πόσα είχε κλέψει;      (31)

4) Ένα σαλιγκάρι ανεβαίνει από πηγάδι βάθους 10 μέτρων. Την ημέρα ανεβαίνει 3 μέτρα και το 
    βράδυ γλιστράει 2 μέτρα. Σε πόσες μέρες θα ανεβεί το πηγάδι;                                            (7)

5) Με 10 γόπες (αποτσίγαρα) ένας φουκαράς πόσα τσιγάρα θα φτιάξει αν για ένα τσιγάρο 
   απαιτούνται  3 γόπες;                                                                                                               (5)

6) Έχουμε 9 όμοιες σφαίρες και η μία ζυγίζει λιγότερο. Με 2 ζυγίσματα πως θα την βρούμε;
                                                                                                           (τις ζυγίζουμε τρεις- τρεις)

7) Ένα μυρμήγκι διατρέχει με την ίδια ταχύτητα κάθε μία από τις δύο πλευρές ισοπλεύρου τριγώνου      σε 1 ώρα και 20 λεπτά ενώ την τρίτη πλευρά σε 80 λεπτά. Γιατί;  (1 ώρα +20 λεπτά=80 λεπτά)

8) Κρατάει ένας κρυφά στο ένα χέρι 1€ και στο άλλο 50 λεπτά. Πως βρίσκουμε σε ποιο χέρι έχει το 
   αντίστοιχο ποσό. (Τον βάζουμε να πολλαπλασιάσει την αξία του επί π.χ. 17 (καθυστερεί στα 50 επί 17)

9) Δέκα σακιά περιέχουν λίρες, που ζυγίζουν 10gr αλλά το ένα περιέχει κάλπικες που ζυγίζουν 8gr. 
    Πώς θα βρούμε το σακί με τις κάλπικες;          (Παίρνουμε 1 από το πρώτο, 2 από το δεύτερο..)

10)  Απάντησε γρήγορα!!
       Πες ένα ζώο της ζούγκλας!
       Πες ένα χρώμα!
       Πες έναν τριψήφιο με ίδια ψηφία!   (Οι περισσότεροι απαντούν: Λιοντάρι- κόκκινο- 333)

_______________________________________________________________________________
Ερωτήσεις
Πώς λέγεται η Μαρία που κρατάει άνθη;          (Μαριάνθη)
Πώς λέγεται αυτή που γέννησε τρίδυμα;          (Γεννήτρια)
Πώς λέγονται τα παιδιά του γουρουνιού;          (Χειροπέδες)
Πώς λέγεται το αυτοκίνητο στο βουνό;             (Κάρβουνο)
Πώς λέγεται αυτός που έχει δύο μάτια;            (Διπλωμάτης)
Πώς λέγεται το αυτοκίνητο πάνω σε γραμμές;  (Καρολάιν)
Πώς λέγονται τα αυτοκίνητα που είναι ίδια;      (Καρύδια)
Πώς λέγεται το αυτόματο αυτοκίνητο;              (Καρώτο)
Πώς λέγεται η βρύση τού θείου;                       (Βάνα Μπάρμπα)
Πώς λέγονται τα παιδιά του Ηλία;                     (Ηλιόσποροι)
Πώς λέγονται ο θείος του Ηλία;                        (Ηλίθιος)
Πώς λέγεται η άκρη του τυριού;                       (Ακρωτήρι)
Πώς λέγεται αυτός που βαράει ένα γαϊδούρι;   (Βαρόνος)
Πώς λέγεται αυτός που φτύνει στη γη;             (Γύφτος)
Πώς λέγεται η γυναίκα του Μιχάλη;                 (Μοιχαλίδα)
Πώς λέγεται ο κόκορας που φτάνει στην άκρη του γκρεμού αλλά τελικά δεν πηδάει; (Κότα)
Πώς λέγονται οι Μακεδόνες που ψήνουν μπριζόλες;   (Θρακομακεδόνες)
Πώς λέγεται η ξαδέρφη του Φιντέλ Κάστρο;                (Φυλιώ Πυργάκη)
Πώς λέγεται η γυναίκα του Άγιου Βασίλη;                    (Mairy Christmas)
Πώς λέγεται μια φάλαινα Όρκα με μαγιό;                     (Μαγιόρκα)
Πώς λέγονται οι κάτοικοι της Κούβας;                          (Κουβάδες)
Πώς λέγεται το όπλο του Μήτσου;                                (Μίτσιγκαν)
Πώς λέγονται 2 ξανθές που παίζουν κρυφτό;                (Αγνοούμενες)
Πώς λέγεται η Ρουμάνα Γιατρός;                                   (ΣτοΙΚα Δούλευα)
Πώς λέγεται η Ρουμάνα πλαστική χειρούργος;             (Ταυτιά Νασούκοβα)
Πώς λέγεται η Ρωσίδα μανάβισσα;                               (Ταμίλα Παζάρεβα)
Πώς λέγεται ο Αλβανός γιατρός;                                  (Dr. Alban)
Πώς λέγεται ο Άραβας ταξιτζής;                                   (Ομάρ Ταρίφ)
Πώς λέγεται ο Ιάπωνας ουρολόγος;                              (Κίταμου Ταούρα)
Πώς λέγεται ο Ισπανός ξυλουργός;                               (Σανίδες Εγκάρσια Κομμένες)
Πώς λέγεται ο Ιταλός ξυλουργός;                                 (Covi Kadroni)
Πώς λέγεται ο Κινέζος δικηγόρος;                                (Λι Κουρέζο)
Πώς λέγεται ο Κινέζος πυροσβέστης;                          (Κατακάικα)
Πώς λέγεται ο Λατινοαμερικάνος ιδιοκτήτης μπαρ;     (Carlos Ehobar)
Πώς λέγεται ο Νικαραγουανος τεμπέλης;                     (Santinista Pouho)
Πώς λέγεται ο Ρουμάνος ορθοπεδικός;                         (Κάκοσι Μηνίσκου)
Πώς λέγεται στα ισπανικά ο φοβητσιάρης;                   (Αντόνιο Εκλασαμέντες)
Πώς λέγεται το αβγό που στολίζεται και βάφεται για να βγει;  (Θαβγό)
Πως είναι το αντίθετο του πείθω;                                                (Μπροθτά)
Ποιο είναι το αντίθετο του 2;                                                      (ανατέλω)
Ποιο είναι το αντίθετο του κεφτές;                                             ( και δεν φταις)
Ποιο είναι το αντίθετο του "αρνάκι άσπρο και παχύ της μάνας του καμάρι;"
                                          ("λύκος μαύρος κι αχαμνός, του πατέρα του ο καημός")
__________________________________________________________________________
Πώς λέγεται στα Τούρκικα:
Η χειροβομβίδα;               (Μπουμ κιοφτες)
Η τηλεόραση;                   (Μπανιστιρ ντουλάπ)
Ο παιδίατρος;                   (Τσογλάν ντοκτόρ)
Ο κτηνίατρος;                   (Χαιβάν ντοκτορ)
Το ραδιόφωνο;                 (Αμανέ ντουλάπ)
Το σχολείο;                      (Τσογλάν μαντρί)
Το ασανσέρ;                     (Ντουλάπ σούρτα φέρτα)
Το νεκροταφείο;               (Ψοφίμ μπαχτσέ)
Το μοτοσακό;                   (Γκαν γκαν μαραφέτ)
Το τανκ;                            (Τσαμπουκαλί τρακτέρ)
Το πασατέμπο;                 (Τσίκι τσίκι φτου)
Η βροχή;                           (Αλάχ πι-πι)
Ο δάσκαλος;                    (Tσογλάν αγά)
Το ελικόπτερο;                 (Σαματά κουνούπ)
Το σουτιέν;                       (Μαστάρ ντορβάς)
Ο παντρεμένος;                (Μπουνταλά χαλκά)
Η πεταλούδα;                    (εμπριμέ κουνούπ)
Το κουτί παραπόνων;        (Αϊσιχτίρ ντουλάπ)


_______________________________________________________________________________
Απίθανα
1) Τί βάζουμε στην τοστιέρα;                                                                   (Ψωμί)
2) Σε αγώνα δρόμου αν προσπεράσεις τον δεύτερο τι θα είσαι;             (δεύτερος)
3) Σε αγώνα δρόμου αν προσπεράσεις τον τελευταίο τι θα είσαι;           (δεν γίνεται)
4) Πόσες σκυτάλες αλλάζουν οι αθλητές στην σκυταλοδρομία 4x100;  (Μία)
5) Ο πατέρας της Μαρίας έχει τέσσερις κόρες: Την Κική, την Κοκο, την Κακά και την;    (Μαρία)
6) Οδηγείς ένα λεωφορείο. Στην πρώτη στάση ανεβαίνουν 17 κατεβαίνουν 6. Στην επόμενη 
    ανεβαίνουν 4 κατεβαίνουν 2, ανεβαίνουν 17 κατεβαίνουν 6. Στην επόμενη ανεβαίνουν 16 
    κατεβαίνουν 4, Στην επόμενη ανεβαίνουν 5 κατεβαίνουν 3. Πώς λένε τον οδηγό;     (εσύ είσαι)

______________________________________________________________________________
Σε ποιόν θέλεις να μοιάσεις;
1) Αϊνστάιν                              Βάλε έναν αριθμό από 1 έως 9
2) Lady Gaga                           Πολλαπλασίασε επί 3
3) Καραγκιόζης                       Πρόσθεσε 3 και πολλαπλασίασε πάλι επί 3
4) Μερκελ                               Πρόσθεσε τα ψηφία
5) Αλεξανδράτου                    ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΜΟΙΑΖΕΙΣ;  (έχεις αντίρρηση;)
6) Βανδή
7) Παπανδρέου
8) Τσίπρας
9) Σολδάτος
10) Ομπάμα
11) Ρονάλντο

____________________________________________________________________________
Κουφά
Πως θα βάλουμε μια καμηλοπάρδαλη στο ψυγείο; 
(Θα ανοίξουμε την πόρτα και θα μπει)

Πως θα βάλουμε έναν ελέφαντα στο ψυγείο; 
 (Θα βγάλουμε την καμηλοπάρδαλη και θα  βάλουμε τον ελέφαντα ...)

Ο Βασιλιάς των ζώων καλεί σε σύσκεψη όλα τα ζώα. Ποιο λείπει; 
 (Μα ο ελέφαντας. Είναι στο ψυγείο )

Πρέπει να διασχίσετε ένα ποτάμι γεμάτο κροκόδειλους κολυμπώντας .Πώς;
(Άφοβα! Οι κροκόδειλοι είναι στη σύσκεψη!)

_____________________________________________________________________________
Γιατί πηγαίνουν οι μέλισσες στον πύργο της Πίζας;  (Γιατί έχει ...γύρη!)
Γιατί όλοι πάνε στον πύργο του Άιφελ;  (Γιατί στον πύργο της Πίζας έχει μέλισσες)

_____________________________________________________________________________
Τα κινέζικα αρκουδάκια "ΠΑΝΤΑ" στα αγγλικά λέγονται "ΑLWAYS"?
Ο ΤΕΝ-ΤΕΝ δε θα έπρεπε να λέγεται TWENTY?

_____________________________________________________________________________ 
Ένας Άραβας είχε 3 γιους και περιουσία από 17 καμήλες. Στην διαθήκη έγραψε:
Ο πρώτος γιος μου να πάρει το \frac{1}{2} της περιουσίας. Ο δεύτερος γιος μου να πάρει το \frac{1}{3} και ο 
μικρότερος να πάρει το \frac{1}{9}. Πως μοίρασαν τις καμήλες; 
(Δανείστηκαν μία καμήλα από τον γείτονα και έγιναν 18. Ο πρώτος πήρε 9, ο δεύτερος πήρε 6 και 
ο τρίτος 2. Άρα 9+6+2=17. Επέστρεψαν στον γείτονα την καμήλα του!! Το λάθος είναι ότι 
το άθροισμα των κλασμάτων δίνει 17/18 και όχι 18/18=1)
____________________________________________________________________________
Αριθμητικά
Με 8 οχτάρια να βρείτε 1000                                                      (888+88+8+8+8=1000)
Με 9 εννιάρια να βρείτε 1000                                                     (999/999+999=1000)
Με 4 τεσσάρια να βρείτε 20                                                        (4/4+4)∙4=20)
____________________________________________________________________________
Έστω α=β. Πολλαπλασιάζω επί α
        α2=αβ.   Αφαιρώ το β2
          α2 -β2 =αβ-β2 . Κάνω παραγοντοποίηση.
       (α-β)(α+β)=β(α-β). Απλοποιώ με το α-β
       α+β=β και επειδή α=β
       2β=β, άρα 1=2!!  (απλοποίησα με το α-β που ισούται με το 0)
_____________________________________________________________________________
Ένα σαλιγκάρι ανεβαίνει από ένα πηγάδι βάθους 10 μέτρων. Την ημέρα ανεβαίνει 3 μέτρα και το βράδυ γλιστράει 2 μέτρα. Σε πόσες μέρες θα βγει από το πηγάδι; (Σε 7 μέρες)
_____________________________________________________________________________
Ένας βιομήχανος θα πήγαινε αεροπορικώς από Αθήνα στην Θεσσαλονίκη. πήγε στο εργοστάσιο 
να πάρει την τσάντα του και ο νυχτοφύλακας του είπε: "Αφεντικό μην ταξιδέψεις γιατί είδα στον 
ύπνο μου ότι το αεροπλάνο έπεσε και σκοτώθηκαν όλοι". Ο βιομήχανος φοβήθηκε και ανέβαλε 
το ταξίδι. Πράγματι το αεροπλάνο έπεσε. Φώναξε τότε τον νυχτοφύλακα και του είπε: "Πάρε 10000€ 
γιατί με έσωσες και...απολύεσαι!! Γιατί τον απέλυσε; (Ο νυκτοφύλακας υποτίθεται ότι δεν κοιμάται)
_________________________________________________________________________________
Ένας Άραβας ταξιδεύει στην έρημο με τον γιο του. Κάποια στιγμή σπάει το λουράκι από το ρολόι 
του γιου, πέφτει την άμμο και χάνεται. Μην στεναχωριέσαι παιδί μου του λέει. Στην πρώτη όαση που 
θα συναντήσουμε θα σου αγοράσω άλλο. Όταν έφθασαν, πεινασμένοι καθώς ήταν αγόρασαν από
 μία τυρόπιτα να φάνε. Και τι είχε μέσα η τυρόπιτα του γιου; (τυρί! χα χα χα σας την έσκασα)
________________________________________________________________________________
Κάτω από ένα φοινικόδεντρο βρίσκονται ένα λιοντάρι, ένας πίθηκος, μια καμηλοπάρδαλη και ένας
 σκίουρος. Ποιο ζώο θα ανέβει στην κορυφή να κόψει μία μπανάνα και να κατεβεί πρώτο;
 (Από πότε τα φοινικόδεντρα κάνουν...μπανάνες;)
________________________________________________________________________________
Μπορείτε στα κουτάκια να γράψετε τη λέξη νοσοκόμα ώστε σε κάθε κουτάκι να υπάρχει ένα γράμμα;

(νοσο,) _______________________________________________________________________________

 
Μια ξεχασμένη συνέντευξη στους μαθητές μου το 1996
Καταρχήν να σας ευχαριστήσω για την προτίμηση σας να µου πάρετε συνέντευξη, και να σας συγχαρώ για την έκδοση της εφημερίδας σας.
Είναι μια όαση μέσα  στην πολιτιστική έρημο που κυριαρχεί στην περιοχή µας και στο σχολείο µας ειδικότερα.
Δυστυχώς εσείς, οι σημερινοί μαθητές έχετε τόσες ελευθερίες τόση δημοκρατία που την καταναλώνεται στο να ζητάτε ... εκδρομή και µόνο. Ποτέ ή σπάνια κυκλοφορεί κάποια εφημερίδα όπως αυτή εδώ. Πού είναι οι εκθέσεις ζωγραφικής, οι εκθέσεις βιβλίων, η προβολή μιας ταινίας, η επίσκεψη σε ένα μουσείο ή κάτι άλλο που θα συμβάλει στην ανάπτυξη της πολιτιστικής κίνησης του σχολείου µας; Αν και βρισκόμαστε στο δεύτερο μισό της σχολικής χρονιάς δεν είναι αργά η εφημερίδα αυτή να γίνει το βήμα απ' όπου θα ακούγονται διάφορες απόψεις, θα ενημερώνεται ο κόσμος για ότι συμβαίνει στο σχολείο, θα θίγονται τα "κακώς κείμενα". Να γίνει μια εφημερίδα που θα εκδίδεται από γενιά σε γενιά με πλούσιο υλικό, όχι τόσο για να μαζευτούν χρήματα όσο για να μαθαίνουν όλοι τι γίνεται στο σχολείο. Να διανεμηθεί στους άρχοντες του τόπου, στους συλλόγους και άλλους φορείς για να έχουν μια πιο στενή επαφή με το σχολείο και όχι μόνο την ημέρα του αγιασμού.

• Ερ: Τι σας ώθησε στο να ασχοληθείτε με το επάγγελμα του καθηγητή;
• Απ: Αν μου έλεγε κάποιος όταν ήμουν μικρός ότι θα γινόμουν καθηγητής και μάλιστα μαθηματικός θα πίστευα ότι σίγουρα ... την ψώνισε. Η αγάπη μου για τα μαθηματικά καθυστέρησε λίγο αφού ταλαιπωρήθηκα εξ αιτίας τους τα πρώτα γυμνασιακά μου χρόνια. Στην Β' Λυκείου ανακάλυψα την μαγεία που κρύβουν και τότε ... την ψώνισα εγώ. Έπεσα με τα μούτρα σε κάθε μαθηματικό έντυπο που κυκλοφορούσε και δεν χόρταινα. Την εποχή αυτή ζήτησαν την βοήθεια μου μερικά παιδάκια του Δημοτικού. Τότε έγινε η πρώτη μου επαφή με το επάγγελμα του μαθηματικού. Όλα τα άλλα ήλθαν μόνα τους. Μου άρεσε να δίνω σε άλλους αυτά που ήξερα εγώ και να μην τα κρατάω για τον εαυτό μου. Στις προτιμήσεις μου στις Πανελλήνιες εξετάσεις πρώτη θέση είχαν οι μαθηματικές σχολές. Έτσι βρέθηκα να ... το παίζω καθηγητής. Αν είμαι πράγματι, το αφήνω σε σας.

• Ερ: Είστε ευχαριστημένος με τον τρόπο που γίνεται το μάθημα μέσα στην τάξη;
• Απ: Σε γενικές γραμμές ναι. Τα παιδιά της ευρύτερης περιοχής του Αμυνταίου είναι πολύ καλά παιδιά, και αυτό οφείλεται στις παιδαγωγικές αρχές που έχουν πάρει από το οικογενειακό περιβάλλον. Η συμπεριφορά τους γενικά είναι άψογη και αν από μερικά λείπει κάποια στοιχειώδης ευγένεια, πιστεύω ότι οφείλεται στο αίσθημα συστολής που νοιώθουν απέναντι στον καθηγητή τους παρά σε οτιδήποτε άλλο.

• Ερ: Μήπως αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα με τους μαθητές σας;
• Απ: Κατηγορηματικά λέω όχι. Ίσως έχουν οι μαθητές πρόβλημα με μένα. Υπάρχει όμως κάτι που με στεναχωρεί και με προβληματίζει. Ένα ποσοστό των μαθητών, σημαντικό θα έλεγα, έχει μικρή επίδοση και απόδοση στο μάθημα μου. Πολλές φορές σκέφτομαι τι είναι αυτό που απωθεί αυτούς τους μαθητές από την μαθηματική παιδεία. Φταίει το διδακτικό βιβλίο, φταίει το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου, φταίει η ... ταπεινότητα μου, η τηλεόραση, το παιγνίδι, η τεμπελιά ή όλα μαζί; Να μια ευκαιρία για να συζητήσουμε. Να οργανώσετε μια συζήτηση γύρω από την ανεπάρκεια των μαθητών όσο αφορά την απόδοσή τους.

• Ερ: Τι θα μπορούσε να κάνει το μάθημα σας πιο ευχάριστο;                        
• Απ: Καταρχήν το όμορφο περιβάλλον. Μια καθαρή αίθουσα, λειτουργική, σε προδιαθέτει για ένα ευχάριστο μάθημα. Τα συνθήματα, τα στιχάκια, οι καρδούλες, τα "LOVΕ FOR EVER" ή "ΑΝΤΩΝΗΣ - ΡΟΥΛΗΣ ΦΙΛΕΣ ΠΑ ΠΑΝΤΑ" γραμμένα στα θρανία ή τους τοίχους, τα άσεμνα σχέδια, τα σκουπίδια που μπερδεύονται στα πόδια σου ή στριμωγμένα στο καλοριφέρ σε μπερδεύουν αν μπήκες σε αίθουσα διδασκαλίας ή σε.. . αχούρι. Μερικές αίθουσες όμως δεν σε μπερδεύουν καθόλου. Είναι πράγματι αχούρια.

• Ερ: Πιστεύετε ότι υπάρχει σεβασμός των μαθητών απέναντι στους καθηγητές;
• Απ: Δεν μου αρέσει η λέξη σεβασμός. Δεν θέλω να με σέβονται οι μαθητές μου. Θα ένοιωθα σαν παππούς ή ... αρχιμανδρίτης Προτιμώ να με εκτιμούν και να με αντιμετωπίζουν σαν φίλο τους Μια φιλική σχέση φέρνει πιο κοντά τον καθηγητή με τον μαθητή και η μετάδοση των γνώσεων γίνεται ευκολότερα. Αν τώρα υπάρχουν κάποια κρούσματα με ζωηρούς μαθητές πιστεύω ότι οφείλονται στην εφηβεία ή στην ... μαγκιά για εντυπωσιασμό. Δεν αρνούμαι δε ότι κάποιες εκρήξεις από μερικούς είναι δικαιολογημένες.

• Ερ: Πιστεύετε ότι η σημερινή παιδεία είναι καλύτερη από την παιδεία του '60- '70 ;
• Απ: Ανεπιφύλαχτα είναι καλύτερη. Έχουν βελτιωθεί τα πάντα. Και το software και το hardware όπως λέμε στην πληροφορική. Τα κτίρια είναι πιο λειτουργικά, τα αναλυτικά προγράμματα δεν συγκρίνονται με αυτά των προηγούμενων δεκαετιών, τα εποπτικά μέσα είναι άφθονα. Ο καθηγητής δεν είναι πλέον ο μπαμπούλας που φώναζε, έβριζε, έδερνε. Ο μαθητής σήμερα αντιμετωπίζεται σαν ολοκληρωμένη προσωπικότητα. Οι χαρακτηρισμοί που παρομοίαζαν τα παιδιά με κάποια κατοικίδια ζώα (γαϊδούρι, μουλάρι κτλ.) ανήκουν στο παρελθόν.

• Ερ: Ποια προβλήματα πιστεύετε ότι υπάρχουν στο Γυμνάσιό μας;
• Απ: Το Γυμνάσιο Αμυνταίου στεγάζεται σε παλαιό οίκημα, κτισμένο λίγο μετά τον πόλεμο. Πρώτα κτίστηκε η πτέρυγα που στεγάζει τις Α' και Β' τάξεις και αργότερα η πτέρυγα που βρίσκονται τα γραφεία. Παρόλα αυτά είναι σε πολύ καλή κατάσταση και τα τυχόν προβλήματα που υπάρχουν αντιμετωπίζονται από τους αρμόδιους φορείς Αυτό που λείπει για να γίνει το σχολείο μας ακόμα καλύτερο ­αν και στεγάζει 500 περίπου μαθητές σε δύο βάρδιες - είναι η συνεργασία μεταξύ των μαθητών και μεταξύ μαθητών και καθηγητών. Όπως είπα και πιο πάνω, οι δημοκρατικές διαδικασίες, τα πενταμελή και το 15μελές εξαντλούν το ενδιαφέρον τους στις εκδρομές. Αυτός είναι ο ρόλος τους; Κάποιοι λερώνουν τους τοίχους και τα θρανία, κάνουν ζημιές και τους ανέχεστε, αντί εσείς οι ίδιοι να διαφυλάξετε το σχολείο.  
      
• Ερ: Τι θα συμβουλεύατε τα παιδιά που θέλουν ν' ακολουθήσουν το επάγγελμα σας;
Απ: Η εκλογή του επαγγέλματος είναι καθαρά προσωπικό θέμα. Για να γίνεις σωστός επαγγελματίας πρέπει να σου αρέσει αυτό που κάνεις. Το επάγγελμα του καθηγητή είναι πάρα πολύ δύσκολο και κουραστικό. Πρέπει καθημερινά να είσαι ενημερωμένος γι' αυτά που θα πεις. Άρα ένα μέρος του ελεύθερου χρόνου αναλώνεται στην προετοιμασία. Πρέπει καθημερινά να είσαι επιστήμονας, να είσαι παιδαγωγός, να είσαι ψυχολόγος, να είσαι γονέας, να είσαι, να είσαι ... και όλα αυτά με τον μισθό του ανειδίκευτου εργάτη. Δυστυχώς η πολιτεία αν και έχει πολλές απαιτήσεις από τους εκπαιδευτικούς, αν και δέχεται ότι μια διδακτική ώρα αντιστοιχεί με τρεις ώρες γραφείου, εντούτοις μας έχει καταδικάσει σε μισθούς κάτω από το όριο φτώχειας Έτσι πολλοί αναγκάζονται να καταφεύγουν σε άλλες διεξόδους για να βελτιώσουν τα οικονομικά τους Δεν συνιστώ το επάγγελμά μου σε άλλους Βαρέθηκα τη μιζέρια. Υπάρχουν άλλα πιο σπουδαία επαγγέλματα. Παρόλα αυτά αν με ρωτήσετε τι θα έκανα αν ξαναγεννιόμουν: "Πάλι καθηγητής θα γινόμουνα" .